SEPATUTNYA SEMUA PENGERUSI GLC ORANG POLITIK



Siapa ini Dr. Zainal Aznam Mohd Yusuf ?. Bagus sangat ker perniagaannya. Berapa banyak sumbangan cukainya kepada negara beb, Apa industri yang dia cebur ? Tidak pernah dengar pun bisnesnya seperti nama Allah yarham Tan Sri Yahya atau Kumpulan Nazar Motor atau Tan Sri Syed Mokhtar atau koperat yang sewaktu dengannya.

Sungguh biadap Zainal Azman itu dan terlalu lepas mulutnya mempertikai perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi Felda yang baru. Dirinya sendiri jika tidak dilantik sebagai anggota MPEN itu, siapa pun tidak kenal dan ambil peduli tentangnya. Ada berapa ramai Dr, Professor yang lebih baik darinya diMalaysia ini dan beliau sungguh bernasib baik. seorang yang seperti Dr Zainal Aznam itu yang hidup atas kemampuan membawa mulut dan perut sendiri sahaja patut bersyukur duduk ditempat itu. Jangan pula cuba memperkecilkan kebolehan orang lain.

Seseorang seperti Zainal Aznam wajar mengambil kira kedudukan Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan dan Bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu lebih luas pengalamannya, Sebagai Menteri Besar dan bekas Menteri berapa ramai usahawan yang dilahirkannya. Peluang-peluang yang diwujudkan diNegeri Sembilan hingga sekarang masih sukar dipadamkan.

Seorang pemimpin politik boleh mencipta dasar untuk membangunkan bisnes dan usahawan bukan setakat mengejar peluang yang hanya disediakan oleh pembuat dasar semata-mata. Itulah kelebihan ahli politik. Pengalaman merenung sesuatu untuk dibangunkan dan dijadikan peluang untuk dikejar oleh mereka-mereka yang layak.

Jika setakat GLC, menjadi pengerusi kepada bisnes yang sedia ada bukanlah suatu amat sukar. Tidak perlu seorang terlebih genius untuk mengendalikan barang yang sudah tersusun melainkan hanya menambah baik sistem sesuai dengan zaman sajaha. Ia tidak semudah ahli-ahli politik yang merintis diperingkat awal dahulu. Apatah lagi Felda sebahagian besarnya bangunkan oleh ahli-ahli politik sebagai lembaga Pengarahnya sebelum ini.

Jangan jadikah GLC sebagai hak mutlak ahli-ahli koperat sahaja. Jika setakat ahli koperat makan gaji dan membuat untuung -rugi  dari modal dan peluang yang disediakan oleh kerajaan tidak perlu bercakap besar. Apa yang kita tabik adalah mereka yang tunggang langgang dengan modal sendiri, peluang dicari sendiri tetapi mereka boleh bangun sebagai ahli perniagaan yang besar.

DiMalaysia jika ahli-ahli koperat itu boleh berjaya besar jangan kata mereka itu bebas dari pertolongan kerajaan. Jika, tiada bantuan kerajaan mereka boleh hidup tetapi tidak boleh pergi jauh. Sebutkan siapa ? Ananda Krishnan, Lim Goh Tong?, Syed Mokhtar, Rober Kuok ?.Nazar Motor ? semuanya itu ada saham kerajaan untuk mereka mencipta nama. Tidak payahlah disebut bagaimana kerajaan memberi peluang, sekadar menyebut nama.

Zainal Aznam juga kena tahu bahawa Tan Sri Isa Samad bukan dikenakan hukuman atas kesalahan politik wang, tetapi atas kesalahan melanggar etika parti tidak boleh berkempen dan berjumpa perwakilan. Tidak ada kesalahan rasuah tau tak . Jangan memandai-mandai. Mulut tuh jaga sikit. Tahukah anda bahawa Tan Sri Isa itu adalah kambing hitam kepada manusia jwa besar untuk menjadi PM Maggi dizaman Tundol ?. Apakah anda menjerit kerana cucukannya?. Atau menjerit dicucuk oleh musuh-musuh BN ?.

Zainal Aznam ini ada agenda tersembunyi untuk menjejaskan imej kepimpinan kerajaan. Siapakah dalang disebalik kenyataan Zainal itu?. Parti pembangkang atau mereka yang memusuhi Tan Sri Isa Samad. Jelaskan

Kepada YAB Perdana Menteri, kami tidak mahu mendengar lagi nama haramjadah itu sebagai penasihat perunding ekonomi. Biarlah dia keluar dan menjadi ahli politik betul senang. Nanti dia akan tau dunia ini tinggi rendahnya.

Ada ramai lagi pakar ekonomi yang lebih kelas darinya.

6 ulasan:

arus benua berkata...

KePARAT Ke KOPeRAT HARAMJADAH ZAINAL aZNAM TU ?. dIA INGAT DIA TEROR SANGAT KER ? PEeEI DAH...

Anonymous berkata...

Zainal Aznam ibi profesor universiti ke?. Tak pernah baca buku ekonomi yang dia tulis, Perdana Menteri wajib tamatkan sahaja buat keliru rakyat dengan kenyataan suruhan sikitol.

PPS-Lipat berkata...

salam bro jangan-jangan Phd dia itu beli tak? bodoh sangat begitu gayanya.

Anonymous berkata...

Mau jugak aku lompang Zainal tongong ni... Tak kenal maka tak cinta, kalau dia kenal budi baik dan jasa besar Tan Sri Isa menolong org Melayu jd kaya raya di N9..dia tak akan bercakap macam tu.Sokong tamatkan saje riwayat Zainal Tongong ni dlm MPEN..

Gopi berkata...

hoi..dr haiwan ker, Klu dr Haiwan dia tahu juga memahami perasaan haiwan. Dr kaji lumt gak nya.. dr zainal ni.

Gopi berkata...

sori bro aku nak cakap tdi dia dr lumut dan rumpai