GEMPAR - PENANG ADA DUA MAJLIS AGAMA - MAIP DAN MAKP



Pulau Pinang akan ada dua majlis agama berdasarkan portfolio baru kerajaan DAP.  Majlis agama itu adalah Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIP) dan Majlis Agama Kafir Pulau Pinang (MAKP).

Majlis Agama Islam dibawah portpolio exco agama yang dipegang oleh Malek suara halus ! dan Majlis Agama Kafir dipegang terus oleh Ketua Menteri Kafir Harbi Lim Guan Eng.

Dua Majlis ini akan bersaing mengembangkan agama masing-masing dan sudah pastilah MAIP akan tewas kerana dia hanya dipegang oleh Malek suara halus berbanding dengan Lim Guan Eng beb Ek..

Dengar ura-ura, Selangor, Kedah  dan Kelantan akan berbuat demikian juga. Jika tidak mereka dianggap tidak melayan kehendak bukan Islam.

Pas sangat menyokong penubuhan MAKP kerana itu adalah jalan terbaik bagi bukan Islam. Langkah kerajaan Persekutuan hanya membentuk Janwatankuasa hal Ehwal semua agama tidak memberi makna apa-apa kepada rakyat bukan Islam kata jurucakap Pas.

Pembetukan potfolio itu selaras dengan kehendak ketua pembangkang yang mengetengahkan idea 'pluralism' bergama. Haji Hadi  dan Nik Aziz akan membuat kenyataan sokongan sedikit masa lagi.

1 ulasan:

Anonymous berkata...

Tidakkah dengan pembentukan portfolia beerti exco tersebut juga berhak untuk mendapat peruntukan yang akan diluluskan dalam bajet DUN. Ini beerti, akan ada peruntukan khusus yang perlu disalurkan dan dihabiskan bagi memastikan agama-agama lain ini berkembang dengan meluas.