DR MOHD ASRI JANGAN SAMPAI RAKYAT LEBEL SEBAGAI PENNGACAU



Bekas Mufti Perlis Dr. Mohd Asri Zainul Abidin kata rakyat negara ini tidak tahan dengan kekangan dan penindasan . Walau pun Malaysia lebih makmur dari Mesir namun rasa tidak puas hati boleh dicetuskan dengan aspek  lain seperti kebebsan bersuara yang semakin terhakis. Lantaran katanya ia tidak mustahil berlaku seperti diMesir beb !.

Wah.. nampaknya Dr. Asri ini sudah masuk fasa 'kebebasan tampa had' beb. Dia mau sesiapa sahaja bole bersuara tampa berpandukan undang-undang beb!. Ya..lah kalu bebas sebebasnya sudah tentu tak payah ada undang-undang beb. Setiap orang bole cakap sahaja apa yang dia suka !.

Wahai Dr.Asri yang cerdik dan bijak melangit !. Kalu cakap perkara yang baik, membina masyarakat, memberi ilmu kepada masyarakat cakaplah. Bebas tiada had beb !. Tak ada sekatan. Tetapi sekatan itu jika ianya bole memecahkan perpaduan ummah, menyeleweng dari ajaran kebenaran, hasutan yang menimbulkan kesan perbalahan yang boleh jadi sabil,  provokasi perkauman atau sebarang bentuk bole datang mudharat itu yang dilarang beb !.

Tuan sebagai mufti perlis dulu tau kan undang-undang. Penceramah yang nak masuk berceramah kepada orang ramai harus ada tauliah bukan?. Mengapa perlu tauliah ?. Tuan yang luluskan tauliah kan?. Tauliah itu untuk Tuan tahu siapa yang akan menyebarkan ilmu kan?. Sebab diMalaysia ini sejarahnya ramai jenis ayah pin, Hasan anak harimau, Al Arkam dan berbagai jenama lagi bukan?. Kalu lepas begitu jer mereka akan menyesatkan lebih ramai penganut Islam bukan ?.

Jadi sekatan yang macam mana yang dikatakan tidak bebas bersuara itu beb ?. Setahu gue tuan bebas bersuara malah dalam  portal tuan Minda Tajdid pun tuan tulis setiap hari tidak ada siapa yang halang bukan. ek..

Dulu tuan kena tangkap masuk kenegeri Selangor, salah tuan juga bukan ?  Masuk negeri orang tak bagi salam.. Walau pun kita bebas tetapi salam tuh penting budaya kita beb !. Jadi kalu kita tak faham budaya kita sendiri susahlah, Kebijaksanaan itu termasuk memahami sesuatu budaya bro !.

Kadang-kadang lo orang sesama cerdik pandai Islam yang masing-masing belajar tinggi melangit pun ada masalah berdengki juga beb !. Lo orang tak mengakui perbezaan ilmu dan kepakaran bidang masing-masing akhir berbalah sama ahli agama. 

Kadangkala orang agama berbalah sama sendiri lebih hebat dari orang jahil macam gue ini beb. Tak payah diperingkat tinggilah, diperingkat kampung pun ada masjid imam berebut untuk jadi imam satu, Imam dua  beb. Haiyaaaa... patut Imam selesai masalah orang ramai tapi depa sama depa pun berkarat beb !. 

Jadi kalu lorang gaduh sama alim ulama mengenai pendapat siapa yang lebih betul, salahkan kerajaan itu sudah tidak adil beb. Kalu lo tuduh kerajaan sekat kebebasan suara kerana dengan kebebasan suara itu bole datang mudharat maka lo orang juga tidak adil beb.  Kalu lo kata Malaysia ini lebih makmur itu kerana usaha kerajaan kawal dan cegah segala bentuk anasir yang bole ancam kemakmuran itu beb !. Kemakmuran itu tidak datang bergolek Tuan Dokter.

Lo sebagai Imam dalam sebuah masjid, lo tentu mahu makmum teratur beb !. Semua sembahyang ikut saf betul beb. Kalu masing-masing berebut dan tidak ikut peraturan, semua mahu duduk saf depan walau pun datang lambat lo mesti bengang kan ?. Lo mesti pakai nasihat, kalu degil lo mesti mesyuarat buat peraturan kan? Kalu degil juga apa lo mau buat ?.  Mau kasi bebas mereka juga ?. Hai..yaaaa. Tuan Dr.

Apa saja di alam ini ada hadnya beb. Allah SWT pun jadikan manusia maka diturunkan sekali had-hadnya. Gue banyak jahiliah  bukan?. Tapi  gue cuba fikir sistematik sikit beb !. Kalu gue rasa tak faham sesuatu, gua kena duduk fikir sesuatu itu apa rasionalnya. Gue selalu fikir macam mana orang lain fikir sesuatu isu itu.Sebab sudut kita lihat mungkin tidak sama apa yang orang lain lihat beb.

Satu Soalan kepada Dr. apakah cara Malaysia ini zalim sangatka ?.

Jadi Tuan Dr. Sekarang orang ramai dan gue sendiri pun hormat sama lo. Tapi jangan sampai rakyat nanti lihat lo sebagai pencacau beb ,..EK.


Tiada ulasan: