SATU GESAAN - TONY PUA MESTI DIDAKWA DIMAHKAMAH





Gue setuju, rakan blogger Bumiyang menggesa kerajaan mengambil tindakan mahkamah kepada Tony Pua-ka kerana pendedahan pembelian 6 buah kapal TLDM dengan dakwaan bajet yang tidak tepat jika ianya bukan satu kebenaran beb. ek..

Kenyataan Tony Pua-ka itu mengelirukan rakyat negara ini dan ia menimbulkan kesan moral kepada kerajaan khususnya Kementerian Partahanan.

Ia bukan suatu luar biasa bagi kerajaan membuat pembelian peralatan yang melibatkan pertahanan negara dengan kadar harga yang luar biasa kerana pemain industri pertahanan didunia yang melibatkan peralatan itu tidak banyak terutama bagi TLDM dan TUDM. ek..

Industri teknologi tinggi itu, hanya menyasarkan pasaran mereka sebenarnya kepada negara-negara kaya yang mampu untuk dimiliki. Bagaimana pun, negara seperti Malaysia wajar tidak kurang dari negara sebaya kerana berbagai muslihat tersurat dan tersirat beb !.

Pemimpin-pemimpin parti pembangkang tidak memahami pembeli sesebuah kapal yang jenis dan keluarannya sama tetapi berbeza harga. Begitu juga sebuah jet pejuang tentera udara. Contohnya, kenapa India membelinya agak murah berbanding dengan Malaysia?.

Mereka tidak sedar bahawa kelengkapannya itu menyebabkan harganya berbeza begitu banyak sekali. Lagi tinggi teknologi dan kelengkapannya, akan mengubah struktur harga, Begitu juga kapal laut. Kapal yang sama dibeli oleh negara lain lebih rendah dari yang dibeli oleh Malaysia. Bagi negara itu mungkin ia hanya digunakan sebagai kapal rondaan biasa sahaja. Tetapi bagi Malaysia ia dilengkapkan dengan peralatan yang canggih dan  dinaik taraf sebagai kapal perang yang canggih beb. ek..

contoh yang paling mudah, kita membeli sebuah rumah disebuah taman perumahan. Harganya sama, yang membezakannya adalah hiasan dalam, ubahsuai, kelengkapan perabut dari sehalus jarum hinggalah ke gambar-gambar yang terlekat didinding dan sebagainya. Ada orang yang minat kepada lukisan misalnya ia sanggup membeli sebuah lukisan berharga RM60,000 satu. Bila dinilai segala-galanya itu harganya menjadi tiga kali ganda !. beb.. ek.

Soalnya dari mana si Tony Pua-ka itu mendapat maklumat ?. Apakah dari syarikat pengeluar ?, orang dalam Mindef sendiri atau hanya dipetik dari mana-mana journal sahaja. 

Oleh itu kerajaan harus kaji untuk mengheret Tony Pua-ka kemahkamah, lain kali mereka akan berhati-hati walaupun bebas bersuara tetapi hendaklah perkara yang benar. Kalau tidak diajar apek itu akan tambah berpuaka !. ek.

3 ulasan:

tonypuabodo berkata...

tak payah bawak ke mahkamah, lenyek je dengan kereta kebal PT91M

rumahkaca berkata...

hahaha betul juga yeh.

Anonymous berkata...

indahnya di Malaysia...kalau di China tentu ada yang dah menghadapi skuad penembak....maybe one of these day...we can try the china way......tak suka malaysia....balik Chins....more malaysians are willing to be good mlaysians rather than feeding Tony ...a total idiot.....